kanske inte är det första man kommer att tänka på, men faktum är att det inte är någon dum idé alls att cykla i Tokyo. Den största fördelen är naturligtvis allt man kan se när man tar sig fram längs gatorna. Stadens storlek kanske avskräcker, men faktum är att de centrala delarna av Tokyo ungefär ligger inom ett område med en diameter på 10 km.
I det regeltokiga Japan verkar det ibland som att cyklisterna opererar i ett slags undantagstillstånd. Det verkar vara helt ok att cykla på vilken sida man vill av vägen, trots att det i grunden är vänster sida som gäller. Det är dessutom fri fart framåt på de trånga trottoarerna, trots att de ofta är fulla med flanörer och gamla tanter.
Det finns dock några regler som man måste se upp med. Den viktigaste är att se till att ens cykel är registrerad. Polisen lägger enorma resurser på att stå på gatorna och kontrollera detta. Om det inte är man själv som har registrerat cykeln, så måste man se till att veta vem som har registrerat den, för att bevisa att man har lånat cykeln av den personen.
Annars betraktas det som att man har stulit cykeln, vilket man troligtvis inte vill vara med om. Poliserna är ofattbart nitiska med att spåra upp den som har registrerat en cykel för att kontrollera att den personen har lånat ut cykeln till den som använder den. Läs min blogg Mug shots på cykeltjuven om vad som kan hända om man är oförsiktig.
Den andra regeln är att man måste vara försiktig med var man parkerar cykeln. I grunden är det helt förbjudet att parkera cykeln någonstans utom på särskilda cykelparkeringar med avgift. Det är självklart lugnt att ställa cykeln utanför en butik och gå in och handla. Men om man låter cykeln stå på gatan en längre tid, till exempel över natten, så kan den bli beslagtagen.
Detta innebär att man måste åka och hämta cykeln på ett lager mot en avgift på ett antal 1000 yen. Normalt sätter polisen en varningslapp på cykeln innan detta händer, men det kan vara fråga om att de låter lappen sitta ett par timmar innan de forslar bort cykeln. Att det står en mängd cyklar parkerade på ett ställe innebär alltså inte att de får stå där. Framför allt kring större tågstationer i de centrala delarna av Tokyo är polisen mycket engagerade i denna fråga.
Man brukar kunna köpa enkla cyklar för ca 10 000 yen på billighetsaffärer som Don Quijote. På engelskspråkiga hemsidan Cycle Tokyo finns kartor, info om cykeluthyrning etc.